Beat to Beats pt.2



Muziek is van alle tijden en kent vele vormen met ieder hun eigen oorsprong. Muziek is echter niet zomaar op te delen in hokjes of tijdsperioden. Muzikanten en genres beïnvloeden elkaar, stijlen lopen in elkaar over en genres fuseren en mixen onderling. Muzikanten grijpen constant terug op het verleden of houden hun blik op de toekomst gericht met de hoop te vernieuwen.

Toch is het menseigen alles te willen categoriseren voor over- en/of inzicht. Zonde, vind ik, want uiteindelijk gaat het om de muziek zelf. En toch, om de Haagse muziek voor mezelf begrijpelijk te maken volg ook ik de tijdlijn van de Haagse muziekgeschiedenis aan de hand van een aantal kenmerkende genres. Ook praat ik met drie echt Haagse muzikanten namelijk Jonathan Haak, oftewel gewoon Jo (Drummer van punkband Disturbance), Martijn Verlinden (Antilounge records, DJ Kipkillah en Gallus (van Charly & Gallus) en MC Stiko (Beatmaker, Producer).

INTERVIEW MC STIKO  

Bubbling Baby!
In 1988 gebeurt er iets bijzonders in de Haagse discotheek Voltage. Het duo DJ Moortje & MC Pester draaien per ongeluk een dancehall plaat versneld af, het publiek reageert laaiend enthousiast op zijn “fout”. Zo ontstond in Den Haag de Nederlandse bubbling. Ik praat met Haagse MC Stiko, waarbij MC staat voor Music Creator, een belangrijke man in de geschiedenis van bubbling. Hij maakt sinds het ontstaan van bubbling beats voor de bekende DJ Moortje en vele anderen in de scene.

Hoe ben jij begonnen met muziek maken?
“Ik was denk ik een jaar of 12. Mijn neef had een drumcomputer. Ik bleef daar wel eens slapen en ging dan beats maken op die drumcomputer. Ook was ik altijd al aan het tikken op tafels en bezig met deuntjes maken. Mijn moeder kocht een drumstel voor mij. Ik kwam mijn kamer niet meer uit, was enkel aan het drummen. Het maakte natuurlijk wel een herrie dus die ging uiteindelijk de deur uit”.

Wie waren jouw helden of voorbeelden?
“In de jaren 90 was dat echt vooral Amerikaanse Hip Hop. N.W.A, een Amerikaanse hiphop groep met o.a. Ice Cube en Dr.Dre. Maar ook rapper LL Cool J en Tuff Crew gaven mij inspiratie. Later werd Timberland een belangrijke inspiratiebron.”

Hoe is bubbling in het verloop van de tijd veranderd?
“Bij de eerste generatie, waartoe ikzelf ook behoor, ging het vooral om de beats, het dansen en de battles. Dat noem ik echt de oldschool bubbling. Bij de tweede generatie bubbling werd het eigenlijk minder dansbaar. Er werd veel geproduceerd maar er werd vooral te horen gebracht wat er allemaal mogelijk was. Het werd te veel, te druk, te veel “kijk eens wat ik allemaal kan”. Het werd eigenlijk een hele andere stijl bubbling en de geluidskwaliteit bleef wel achter. Bij andere stijlen muziek, zoals bv Gabber, Rock, Swingbeat, Hip Hop en R&B werd de geluidskwaliteit steeds beter en beter. Bubbling bleef wat dat betreft nog in de jaren 90 hangen. Nu pas beginnen de muzikanten/producers te werken aan de sound. Dat is goed. Ik zeg altijd: “Denk aan het geluid”!”.

Den Haag is een multiculturele stad met een diversiteit aan culturen en ook een diversiteit aan muziekstijlen. Velen van ons hebben helaas echter de neiging om op ons “eigen eilandje” te zitten. Hoe denk jij dat we de verschillende culturen en stijlen meer bij elkaar kunnen brengen?
“Het probleem is dat er te weinig is in Den Haag. De jeugd weet gewoonweg niet meer waar ze naartoe moeten. Goede begeleiding hierin is belangrijk. De gemeente zou er meer aandacht aan moeten geven. Clubhuizen met bepaalde culturele initiatieven (muziek, dans en andere activiteiten) zorgen voor een vermenging van publiek, houdt jongeren van de straat en ze kunnen hier een stukje begeleiding krijgen. Zelf heb ik een baan in de jeugdzorg en ik merk hoe belangrijk dat is. Ik probeer bijvoorbeeld jongeren mee te geven dat Drillrap (Drillrap is een rapstijl dat geweld verheerlijkt) echt niet oké is”.

Is er muzikaal gezien een goede verbinding met andere steden?
“Wat betreft de bubbling scene vroeger juist niet. Je kunt het zo zien dat Rotterdam, Amsterdam en Den Haag eigenlijk drie verschillende bubbling stijlen waren. Tegenwoordig is de verbinding juist wel weer goed. Producers en muzikanten uit verschillende steden werken veel samen”. ‘

Hoe komt het dat die samenwerking er tegenwoordig wel is?
Vroeger was er een groter publiek en was het echt stad tegen stad. Een strijd. Het publiek is nu minder groot en omdat we wel willen dat de scene blijft werken we nu meer samen”.

Men kent over het algemeen bubbling van de battles en van het sexy tegen elkaar aan dansen. Maar wat zou jij nou juist willen benadrukken wat kenmerkend is voor de bubbling scene?
“Gezelligheid!! Tuurlijk is er een strijd en zijn er battles. Maar ik mis de gezelligheid die er ook is in hoe bubbling meestal gepresenteerd wordt”.

Wie vind jij een goede Haagse muzikant uit de bubbling scene en wie zou volgens jou nog wel eens groot kunnen worden?
“Vroeger vond ik Chuckie, DJ Stiekz en Boogieman erg goed. Boogieman had iets aparts. Nu vind ik Varshu erg goed. DJ Stiekz zou zeker wel eens groot kunnen worden, die is goed op weg.”

Wat vind jij van muziekcommunities?
“Ik vind GUAP een goed initiatief. Zelf ben ik ook met wat dingen begonnen. En over community gevoel gesproken: bubbling is van iedereen!!”

www.bubblingempire.com