Beat to Beats pt.3
Foto credits: Rob Bothof
Muziek is van alle tijden en kent vele vormen met ieder hun eigen oorsprong. Muziek is echter niet zomaar op te delen in hokjes of tijdsperioden. Muzikanten en genres beïnvloeden elkaar, stijlen lopen in elkaar over en genres fuseren en mixen onderling. Muzikanten grijpen constant terug op het verleden of houden hun blik op de toekomst gericht met de hoop te vernieuwen.
Toch is het menseigen alles te willen categoriseren voor over- en/of inzicht. Zonde, vind ik, want uiteindelijk gaat het om de muziek zelf. En toch, om de Haagse muziek voor mezelf begrijpelijk te maken volg ook ik de tijdlijn van de Haagse muziekgeschiedenis aan de hand van een aantal kenmerkende genres. Ook praat ik met drie echt Haagse muzikanten namelijk Jonathan Haak, oftewel gewoon Jo (Drummer van punkband Disturbance), Martijn Verlinden (Antilounge records, DJ Kipkillah en Gallus (van Charly & Gallus) en MC Stiko (Beatmaker, Producer).
Bekende namen
Het is duidelijk dat Den Haag veel bekende en getalenteerde artiesten heeft voortgebracht. Een act die ik niet onvermeld wil laten is de band Gruppo Sportivo, vooral erg populair aan het einde van de jaren zeventig en begin jaren tachtig maar nog steeds actief. Ook populaire Haagse gitaar rockband Hello Venray maakt na 34 jaar nog steeds samen muziek
Groot succes bleef ook niet uit voor de volgende bands. Ik heb het natuurlijk over de Golden Earring, Anouk, Kane en DI-RECT, namen die bekend zijn bij het grotere publiek. En daarmee weet de stad achter de duinen zich wederom prominent op de muzikale kaart te zetten. Haagse groepen die nu succesvol bezig zijn, zijn oa Son Mieux en Goldband.
INTERVIEW MET MARTIJN VERLINDEN
Beats, Beats, Beats!
Tegelijkertijd met de grunge, rock en pop is er begin jaren 90 nog een andere muziekstroming geliefd. Elektronische dancemuziek. Steeds meer mensen hebben een computer en daar wordt ook volop muziek mee gemaakt. Zo dansten mensen op House, Techno en Rave en gingen los op grote feesten. Inmiddels zijn er vele stromingen en sub stijlen in de elektronische dancemuziek. Ook Den Haag kent diverse stijlen en elektronische artiesten. Met mijn vragen op zak breng ik een bezoek aan Martijn Verlinden (DJ Kipkillah, Antilounge records, Gallus van Charly & Gallus) in de Haagse volksmond ook wel Kip genoemd.
Hoe ben jij in aanraking gekomen met muziek maken?
Als kind ging ik mee met mijn vader naar café de Sport, een destijds erg bekend Jazz Café. Mijn vader was een Jazzmuzikant. Zelf begon ik later te drummen. In 1987 begon ik in de band PAL en begin jaren 90 begon ik met plaatjes draaien. Ik begon in de New Game, daarna in Cremers en later ook in het Paard. In 1996 begon ik een eigen soundsystem met vrienden met de naam BAF soundsystem. In 2003 startte ik met mijn Antilounge label en begon zelf redelijk laat met muziek produceren, namelijk in 2005”.
Hoe kwam je zo bij elektronische muziek?
“Ik was eigenlijk altijd vooral gecharmeerd van organische muziek maar in 1997 hoorde ik het duo Autechre met Tri-Repetae (Tri-Repetae is hun derde studioalbum) en kreeg tranen in mijn ogen. Elektronische muziek kan zoveel lagen hebben en je kunt er zoveel emoties bij ervaren net als bij het bekijken van een abstract schilderij. Je kunt er zelf ideeën achter zoeken”.
Wie waren jouw helden/voorbeelden?
“John Coltrane, Frank Zappa, Autechre, Aphex Twin en Mars Volta”.
Hoe was de scene vroeger en hoe is deze nu? Zou je Den Haag kunnen beschouwen als een elektronische muziekstad?
“Vroeger gebeurde er veel in kraakpanden. 1990 tot 2000 waren belangrijke jaren voor Den Haag. De underground kon in kraakpanden echt opbloeien. Door het kraakverbod is dit verminderd. Het is er wel nog steeds want ik heb meer dan 130 verschillende Haagse elektronische artiesten uitgebracht. Den Haag is echt groot op het gebied van elektronische muziek. Als je in het buitenland naar een platenzaak gaat hebben ze vaak een aparte bak met The Hague Electronic music. De Haagse elektronische muziek is in het buitenland zelfs bekender dan in Nederland zelf”.
Door corona veranderde er veel in de muziekwereld. Wat is jouw ervaring hiermee?“Corona was en is erg slecht voor de elektronische scene. Vooral de 12 uurregeling is een strop. Een creatief proces wordt hiermee namelijk stopgezet. Dit gebeurt vaak in de nacht. Zeker bij elektronische muziek. Bovendien zijn er veel DJ’s en artiesten die momenteel niet meer worden geboekt doordat er geen nachtleven mee is door de regeling”.
Den Haag is een stad met een diversiteit aan cultuur en muziekstijlen. We hebben echter vaak de neiging om “op ons eigen eilandje” te blijven zitten. Hoe denk jij dat we de verschillende culturen en stijlen dichter bij elkaar kunnen brengen?
“Met projecten zoals The Hague Songbook (een muzikale samenwerking tussen Elektronische en Jazzmuzikanten). Als mensen gaan samenwerken gaan ze ook naar elkaars muziek luisteren en naar elkaar. Daar komt weer nieuwe muziek uit.”
Ik heb begrepen dat jij ook nog iets hebt waar we naar kunnen luisteren?
“Ja, namelijk de EP-release van Star-Kid. Deze wordt online en op cassettetape gereleased. 1 kant heeft 5 tracks met aan de andere kant diezelfde tracks geremixt door 5 andere Haagse artiesten”. De release is 20 okt in het Paard om 20:00
En daarmee sluit ik mijn driedelige onderzoek naar de Haagse muziekscene af die uiteraard nog veel groter is en meer omvat dan hierboven beschreven. Ik heb keuzes moeten maken want over muziek en onze stad zou je wel boeken vol kunnen schrijven. Het is duidelijk. Den Haag, stad aan zee. Met achter de duinen vele muzikale parels.