Popradar Spotlight: Fleur van Ham
Fleur van Ham is A&R Manager voor artiesten als AVA NOVA en IEWL . Ook is ze art director en fotograaf bij Mispoes, een collectief dat feesten door heel Den Haag geeft en muziek uitbrengt. Ze regisseerde en filmde de teaser van AVA NOVA voor het nummer “Paranormal”. Het liefste houdt ze zich bezig met de visuele identiteit van haar artiesten, waarin ze mix van persoonlijke en opvallende beelden van belang vindt.
“Als tiener was ik al helemaal obsessed door muziek en brandde ik mixtapes voor de hele klas. Ik vind het bijzonder dat het visuele aspect van muziek door de luisteraar te bepalen is. Je kunt zelf invullen met welke emotie een zanger het nummer zingt of welke beelden je voor je ziet. In tegenstelling tot films of televisie, waar iets visueels in je gezicht gedrukt wordt en weinig ruimte over is voor een eigen invulling. Dat vind ik ook mooi aan boeken lezen. Bij films is er is al te veel verteld. Dat is met muziek en boeken heel anders. Je kunt er helemaal je eigen Disney wereld van maken.
Op latere leeftijd kwam ik erachter dat ik uitgaan pas echt leuk vond als ik een functie had binnen het event. Bijvoorbeeld als ik kaartjes ging verkopen. Toen iemand mij op een feestje wees op de studie muziek management op de “Herman Brood Academie”, waar je constant events organiseert, was ik gelijk enthousiast en ben ik gaan kijken. Wat ik tof vind aan de HBA is dat de leraren zelf ook werkzaam zijn in de muziekindustrie. Deze praktijkgerichte insteek is een hele interessante manier van onderwijs.
Bij de HBA worden de verschillende richtingen in de opleiding actief bij elkaar betrokken. Er werden vaak projecten georganiseerd waar de muzikanten en de “niet-muzikanten” wat aan hadden. Zo heb ik twee jaar lang de “HBA On Tour” mogen organiseren. Dat was een stageproject vanuit school waar ik een hele tour mocht opzetten voor de muzikanten van mijn studie. Dat was super tof.
Nu ben ik al een poos afgestudeerd en ben ik zelf praktijkervaring aan het opdoen. Ik heb mezelf altijd een manager genoemd, maar ik ben daar laatst vanaf gestapt omdat ik onafhankelijk van een bureau te werk ga. Dan is het moeilijk om een groot netwerk op te bouwen en op te boksen tegen de grote kantoren en labels. Ik heb het hier ook over gehad met mijn artiesten en nu heb ik de rol aangenomen van A&R manager. In die rol ben ik bezig met de art direction en de carrièreplanning van de act. Ik ben minder de act aan het managen door allerlei dingen vanuit mijn netwerk te regelen. Deze rebranding van mezelf is voor mij heel bevrijdend en geeft me rust.
Ik vind het lastig om te zeggen “dit doel moet ik bereiken” in mijn werk. Stel je voor dat ik het dan niet bereik, hoe teleurstellend is dat dan? Ik vind het allerbelangrijkste dat ik naar mezelf luister en dat ik doe in het leven wat mij gelukkig maakt en wat ik op dat moment zinnig vind. Ik ben best een beïnvloedbaar persoon, dus het ligt voor me op de loer om te weinig naar mezelf te luisteren. Ik ben zo’n kameleon mens waardoor ik me heel makkelijk kan vormen naar mensen hun verwachtingen, dus daarom is het voor mij des te belangrijker om na te blijven denken over of ik blij ben met waar ik nu mee bezig ben en hoe ik in het leven sta. Ik heb vroeger wel altijd gezegd dat ik met AVA NOVA op Coachella wil staan en die ambitie bestaat nog steeds.
Toen ik net van de HBA kwam, was ik vooral actief in de indie scene. AVA NOVA begonnen we samen met producer Jaap Wiewel & Robin Veldman. Zij zaten in de commerciële hoek en hij zag potentie in AVA NOVA. Wij wilden eerst alternatief en “credible” blijven; mooie dingen maken, met mooie videoclips. Zij legden de focus op tracks die goed in het oor liggen, waardoor het bij de radio komt en je er ook geld mee kan verdienen. Deze manier van denken over muziek is een switch voor mij geweest. Ik ben de muziekscene gaan zien als een creatieve industrie waar je mooie dingen in kan maken, maar waar je ook je geld mee wilt verdienen.
Een goede eigenschap van mezelf vind ik dat ik visueel ben ingesteld. Ik kan ineens een ingeving krijgen over wat we moeten doen qua uitstraling. Ik kan me daardoor ook gemakkelijk inleven in de muziek van mijn artiesten. Als Robin (AVA NOVA) een nummer maakt en ik luister ernaar zie ik gelijk hoe het plaatje rondom het nummer er moet uitzien. Dat vind ik ook het allerleukste om te doen.
Wat ik belangrijk vind voor mijn artiesten is dat het visuele plaatje een eigen vingerafdruk heeft. Dat je niet naar een Instagram feed zit te kijken en niks terug ziet van de persoon achter de artiest. Ik vind het van belang dat artiesten zichzelf laten zien en dat je dat vervolgens combineert met iets geks waardoor mensen visueel geprikkeld worden. Als je iemand op social media volgt en het zijn gezellige kiekjes en verder niks, dan kan je net zo goed je buurmeisje volgen.
Ik vind de corona crisis helemaal ruk. De inhoud van mijn werk is 180 graden gedraaid. Wat mij motiveerde in mijn werk en waardoor het kantoorwerk ook beter te doen was, de optredens en de scene daaromheen, zijn compleet komen te vervallen. Dat ik zelf andere mensen blij kon maken met wat ik bedacht, of een artiest kon neerzetten die andere mensen blij maakt. Dat zijn van die momenten waarvoor je het doet.
De impact is voor elke artiest verschillend Troy Dominiq, een hiphop artiest waarmee ik samenwerk, blinkt bijvoorbeeld live ontzettend uit. Van die vaardigheid kan hij nu geen gebruik maken. Ook zou vorige zomer vol staan met optredens. Zijn carrière komt daardoor in de vertraging. Robin (AVA NOVA) is erachter gekomen dat ze het fijn vindt om in de studio te zitten en niet per se alleen maar op te treden. Iedereen leert wel iets van deze tijd, al is het niet de fijnste manier om wat te leren. Ik vind dat de grote artiesten ook mogen omkijken naar de kleinere artiesten, juist in deze tijd waarin heel weinig mogelijk is voor startende artiesten. Gun het elkaar een beetje.”
Check hier de nieuwe single van AVA NOVA, IEWL en Troy Dominiq.
En luister naar de nummers die Fleur inspireren.